ALGEMEEN
Deze paragraaf geeft inzicht in diverse gemeentelijke belastingen en heffingen.
In 2019 waren de 2 belangrijkste soorten lokale belastingen de onroerende-zaakbelastingen (ozb) en de toeristenbelasting. Daarnaast hadden we diverse bestemmingsheffingen zoals de afvalstoffenheffing, het rioolheffing en diverse leges.
BELEIDSUITGANGSPUNTEN EN ONTWIKKELINGEN
Om de dienstverlening op niveau te houden en om een sluitende begroting te kunnen houden, zijn de tarieven in 2019 gecorrigeerd voor inflatie. Bij diverse bestemmingsheffingen werd van 100% kostendekking in de raming. In werkelijkheid wijkt de behaalde kostendekking vaak af van de raming. Oorzaken zijn hiervan zijn bijvoorbeeld meer of minder belastingobjecten dan geraamd, of een andere inflatiecorrectie dan vooraf geraamd. Als afwijkingen een structureel karakter hebben, worden deze meegewogen bij het bepalen van nieuwe tarieven.
Het niet realiseren van 100% kostendekking heeft ook nog andere oorzaken. De 2 meest voorkomende oorzaken van het toepassen van een hogere of lagere kostendekking is dat bestemmingsheffingen vastgesteld zijn het rijk (paspoorten, rijbewijzen) of dat er redenen zijn om op grond van een lokale doelstelling bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen.
In 2019 is gemiddeld 2,3% inflatiecorrectie gehanteerd voor de belastingen en heffingen.
KOSTEN VAN HEFFING EN INVORDERING
Om belastingen en heffingen te kunnen innen, worden kosten gemaakt. Dit zijn de zogenaamde perceptiekosten. Deze perceptiekosten waren in 2019 te relateren aan de volgende soorten belastingen en heffingen: ozb, precariobelasting, toeristenbelasting, bouwgrondbelasting, reclamebelasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing. De perceptiekosten in 2019 waren € 243.000. De totale opbrengst van de belastingen en heffingen was in 2019 € 12.969.163. De perceptiekosten waren 1,87% van de opbrengst.
OVERZICHT GEMEENTELIJKE BELASTINGEN EN HEFFINGEN
Wettelijk is bepaald welke belastingen de gemeente mag heffen. Hieronder is een tabel opgenomen van de belastingen en heffingen in 2019 inclusief de opbrengst per belasting of heffing:
Opbrengsten belastingen, leges en heffingen
Werkelijk 2018 | Begroting 2019 (W) | Werkelijk 2019 | |
Belastingen: | |||
Onroerende-zaakbelastingen | 5.376.419 | 5.446.000 | 5.350.509 |
Bouwgrondbelasting | 2.404 | 2.404 | 2.404 |
Reclamebelasting | 55.316 | 63.868 | 61.896 |
Precariobelasting | 96.184 | 94.803 | 94.017 |
Toeristenbelasting | 20.440 | 50.537 | 49.971 |
Totaal belasting opbrengsten: | 5.550.763 | 5.657.612 | 5.558.797 |
Leges en heffingen: | |||
Leges titel 1 (o.a. leges burgerzaken, algemene plaatselijke verordening, kabels en leidingen) | 601.100 | 575.337 | 541.103 |
Leges titel 2 (o.a. leges WABO en milieu) | 871.627 | 1.153.222 | 1.543.869 |
Leges titel 3 (o.a. leges voor evenementen) | 19.145 | 37.340 | 22.709 |
Marktgelden | 21.807 | 25.664 | 20.228 |
Afvalstoffenheffing | 2.860.864 | 2.997.735 | 2.935.751 |
Rioolheffing | 2.234.563 | 2.315.500 | 2.344.511 |
Lijkbezorgingsrechten | 14.650 | 4.067 | 2.195 |
Totaal leges en heffingen | 6.623.756 | 7.108.865 | 7.410.366 |
Totaal belastingen en leges en heffingen | 12.174.519 | 12.766.477 | 12.969.163 |
Gemiddelde lastendruk per gezin
Belasting / heffing: | Rekening 2018 | Rekening 2019 |
Onroerende-zaakbelastingen o.b.v. een gemiddelde | 258 | |
Onroerende zaakbelastingen o.b.v. een gemiddelde | 272 | |
Afvalstoffenheffing | 235 | 238 |
Rioolheffing | 165 | 169 |
Totale lastendruk in Best | 658 | 679 |
Vergelijking lastendruk Best in 2019 ten opzichte van de gemiddeld landelijke lastendruk in 2019*
Best | Gemiddeld | Laagst | Hoogst |
679 | 740 | 511 | 1.446 |
Vergelijking lastendruk Best in 2019 ten opzichte van de lastendruk regionaal in 2019*
Best | Eindhoven | Nuenen | Oirschot | Son en Breugel | Veldhoven |
679 | 677 | 912 | 830 | 650 | 588 |
* bron gemeenten Coelo atlas 2019.
Toelichting ontwikkeling lastendruk
Uit de vergelijkingen voor 2019 blijkt dat de woonlasten in Best redelijk laag zijn. Zowel in vergelijking met de landelijke als regionale lasten. De gemeente Best stond in 2019 in de landelijk ranglijst voor goedkoopste gemeente qua woonlasten voor meerpersoons-huishoudens op plaats 67 van de 380 gemeenten. Voor 2019 zijn in Best de lasten aangepast met een inflatiecorrectie van 2,3%.
Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit laat zien hoe de lastendruk zich verhoudt ten opzichte van de landelijk gemiddelde lastendruk. De belastingcapaciteit in 2019 was: 679/740 x100%=91,8% (in 2018 92,6%).Hoe lager dit percentage, hoe meer ruimte er beschikbaar is om de belastingen te verhogen.
ONTWIKKELINGEN BELASTINGEN, LEGES EN HEFFINGEN in 2019
Belastingen: OZB, reclamebelasting, toeristenbelasting en precariobelasting
De tarieven voor deze belastingen waren in 2019 gemiddeld 2,3% hoger dan in 2019. Dit is overeenkomstig de aangekondigde indexering in de begroting 2019.
Leges en heffingen
Leges zijn vergoedingen voor diverse door de gemeente verleende diensten zoals het behandelen van vergunningsaanvragen en het verstrekken van documenten. Daarnaast gaat dit onderdeel in op de heffingen, waarvan de afvalstoffenheffing en de rioolheffing de belangrijksten zijn. De bevoegdheid tot het heffen van leges is vastgelegd in de Gemeentewet. Met uitzondering van het riool- en de afvalstoffenheffing (hier is 100% kostendekking van toepassing) en de leges waarvoor tarieven worden bepaald door derden, zijn de tarieven in 2019 overeenkomstig begroting 2019 met gemiddeld 2,3% geïndexeerd.
Afvalstoffenheffing
Uitgangspunt bij deze heffing is een 100% kostendekkend tarief. Door wijzigingen in de afvalinzameling en het hierdoor onvoldoende scheiden van afvalstromen, waren de verwerkingskosten in 2019 hoger dan geraamd. De werkelijke kostendekking kwam daarmee uit op 79,2%. In het najaar van 2019 zijn maatregelen genomen om de kosten van afvalverwerking omlaag te brengen. Extra is geïnvesteerd in voorlichting en een aangepaste inzameling van restafval. Verwacht wordt dat deze maatregelen de kosten van afvalinzameling zullen drukken.
Op basis van onderstaande tabel wordt per onderdeel inzicht gegeven in de mate van kostendekking
Tabel werkelijke kostentoerekening en kostendekking in 2019
Soort leges | Taakveld | Directe toerekeningen | Indirecte toerekeningen en vanuit taakveld 0.4* | Totale lasten | Totale opbrengsten | Totale opbrengsten -/- totale lasten | % kosten-dekking |
1. Leges Titel 1: Leges Algemene dienstverlening | |||||||
Leges burgerlijke stand | 0.2 | 19.854 | 16.412 | 36.266 | 50.727 | 14.461 | |
Leges reisdocumenten | 0.2 | 103.791 | 85.793 | 189.584 | 135.790 | -53.794 | |
Leges rijbewijzen | 0.2 | 53.035 | 43.842 | 96.877 | 147.888 | 51.011 | |
Leges verstrekkingen BRS | 0.2 | 6.995 | 5.783 | 12.778 | 4.723 | -8.055 | |
Leges overige publiekszaken | 0.2 | 20.039 | 16.565 | 36.604 | 39.678 | 3.074 | |
Leges APV* | 2.1 | 219.794 | 211.064 | 430.858 | 22.709 | -408.149 | |
Leges leggen kabels en leidingen | 2.1 | 78.364 | 17.944 | 96.308 | 144.562 | 48.254 | |
Totaal leges titel 1: | 501.872 | 397.403 | 899.275 | 546.077 | -353.198 | 60,7% | |
Titel 2:Leges fysieke leefomgeving/omgevings- | |||||||
vergunning | |||||||
Vergunningverlening milieu | 8.3 | 47.804 | 31.335 | 79.139 | 10.682 | -68.457 | |
Vergunningverlening ruimtelijke | |||||||
regelgeving | 8.3 | 513.299 | 268.904 | 782.203 | 1.536.614 | 754.411 | |
Leges principeverzoeken (IPNI) | 8.3 | 131.895 | 37.724 | 169.619 | 9.156 | -160.463 | |
Totaal leges titel 2: | 692.998 | 337.963 | 1.030.961 | 1.556.452 | 525.491 | 151% | |
Titel 3: Leges Europese dienstenrichtlijn | |||||||
Leges voor horeca, evenementen en overig | 1.2 | 53.822 | 47.346 | 101.168 | 22.710 | -78.458 | |
Totaal leges titel 3: | 53.822 | 47.346 | 101.168 | 22.710 | -78.458 | 22,4% | |
Totaal leges titel 1 t/m 3 | 1.248.692 | 782.712 | 2.031.404 | 2.125.239 | 93.835 | 104,6% | |
Overige heffingen | |||||||
Marktgeld | 3.3 | 53.077 | 15.378 | 68.455 | 20.229 | -48.226 | |
Lijkbezorgingsrechten | 7.5 | 9.056 | 2.144 | 11.200 | 2.195 | -9.005 | |
Afvalstoffenheffing** | 7.3 | 4.488.435 | 85.140 | 4.573.575 | 3.624.002 | -864.433 | |
Rioolheffing | 7.2 | 2.351.342 | 226.031 | 2.577.373 | 2.344.511 | -232.862 | |
Totaal Overige heffingen | 6.833.516 | 328.693 | 7.162.209 | 5.922.543 | -1.239.666 | 82,7% | |
Totaal heffingen / leges | 7.462.351 | 1.111.405 | 9.193.613 | 8.047.782 | -1.145.831 | 87,5% |
* Cf begroting 2019.
** De kosten bevatten zowel de kosten van de huisvuilophaaldienst als die van de milieustraat. De baten bevatten naast de opbrengst van de afvalstoffenheffing ook de opbrengsten van de milieustraat.