Jaarverslag 2019

Programma's

Algemeen bestuur

Beleid bestuur

Wat wilden we bereiken?

Effect indicator

Streven

Resultaat over 2019

Bron

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2019?

Een transparant functionerende en zichtbare raad die inwoners betrekt bij besluitvormingsprocessen

Oordeel inwoners over relatie met de gemeente

> landelijk gemiddelde in 2018

2019: -
2018: 6,4 (landelijk: 6,1)
2017: -
2016 : 6,1 (landelijk: 6,0)

'Waar staat je gemeente'

Doorontwikkeling van de lokale democratie is een blijvend aandachtspunt.

  • De raadswerkgroep Bestuurlijke Vernieuwing heeft de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie besproken met de stuurgroep Samen op ons Best. Hierbij is afgesproken dat er jaarlijks een gesprek plaats vindt over het opvolgen van de aanbevelingen.
  • Vanuit het aandachtspunt inwonersparticipatie bekeken we hoe het vergadermodel van de raad aangepast kan worden om meer ruimte te bieden aan inwoners. De wijzigingen gaan in per 1-1-2020.
    Verder kijkt de raadswerkgroep mee hoe inwonersparticipatie vorm krijgt bij de invoering van de Omgevingswet.
  • Regionale samenwerking is beter ingebed in de raadsagenda. Raad en griffie dragen actief bij aan samenwerkingsverbanden. Samen met Eindhoven en Oirschot organiseerden we een cursus Politiek Actief in de gemeente. Hiermee krijgen inwoners beter inzicht in de besluitvormingsprocessen van de raad.
  • De toegankelijkheid van het raadsinformatiesysteem is niet verbeterd

Inwoners en bedrijven zijn betrokken bij het overheidsbeleid en de uitvoering; inwonersinitiatieven ondersteunen wij, waarbij we de eigen kracht versterken

(notitie 'Samen op ons Best')

Oordeel
samenwerking met inwoners

> landelijk gemiddelde in 2018

2019: -
2018: 6,15 (landelijk 5,99)
2017: -
2016:  6,1 (landelijk: 6,1)

'Waar staat je gemeente'

Er is verder uitvoering gegeven aan de acties van de notitie inwoners- en overheidsparticipatie. Zie www.gemeentebest.nl/bewonersparticipatie voor het volledige overzicht.
Onderstaand de belangrijkste activiteiten:

  • Het (digitale) inwonersplatform PleinBest.nl is gefaciliteerd.
  • Er zijn in het eerste jaar van het Inwonerspanel drie peilingen gehouden. Het panel heeft zo'n 1150 leden, wat goed te noemen is. De reacties van de deelnemers op de bruikbaarheid van het panel zijn positief. De uitkomsten van de peilingen zijn teruggekoppeld aan de panelleden en naar de andere inwoners van Best. Bovendien hebben de resultaten input gegeven voor (uitvoerings)beleid van de betreffende onderwerpen (afval, geluid en veiligheid en leefbaarheid).
  • Aan de ontwikkeling van de bewonersoverleggen tot verbindingsknooppunten met (oog voor) partners in de wijk is wel gewerkt, maar het proces is nog niet gereed. In 2020 gaan we hiermee verder en stellen we een nieuwe, nadere regeling voor subsidiëring van de bewonersoverleggen vast.
  • In het kader van het faciliteren van inwonersinitiatieven is meegedacht en verbonden, bijvoorbeeld bij de diverse initiatieven voor urban sporten achter JC Todo.
  • We ontwikkelden een concept richtlijn voor de Omgevingsdialoog bij (ruimtelijke) initiatieven.
  • De samenwerkingsovereenkomst met Best Duurzaam is geëvalueerd. Daarna legden we een nadere subsidieregeling voor maatschappelijke initiatieven op het gebied van duurzaamheid vast. In deze regeling is ook het partnerschap in de duurzaamheidsopgave vastgelegd.
  • Er is in 2019 geen proces tegen het licht gehouden met de methodiek klantreizen. Wel zijn er processen vanuit het oogpunt van de inwoners verbeterd.

Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening
(Dienstverleningsvisie Graag en op maat)

Oordeel gemeentelijke dienstverlening

> landelijk gemiddelde in 2018

2019: -
2018: 7,0 (landelijk: 6,8)
2017:-
2016 : 6,9 (landelijk: 6,7)
2015:-

'Waar staat je gemeente'

De uitrol van de dienstverleningsvisie kreeg in 2019 verder gestalte.

  • In het project 'verkenning één fysieke toegang' verkenden we met Bestwijzer de mogelijkheid om samen, in en vanuit één locatie, de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te organiseren.
  • We introduceerden de methodiek van 'serviceformules' als mogelijk instrument om onze dienstverlening te verbeteren. Serviceformules maken duidelijk wat inwoners en ondernemers van ons kunnen verwachten, maar ook wat wij van hen verwachten. Eind 2019 hebben we, bij de voorbereiding van de Omgevingswet, de eerste (positieve) ervaringen opgedaan met deze methodiek. In 2020 willen we verder ervaring opdoen met de bruikbaarheid voor onze gemeente.

Klanten kunnen  tijd- en plaatsonafhankelijk onze diensten afnemen  (Dienstverleningsvisie)

Aantal nieuwe digitale producten én kwaliteit van de digitale dienstverlening. Indicator is het cijfer digitale dienstverlening in WSJG

> landelijk gemiddelde

2020
2018 7,2 (6,9)
2016 7,1 (6,6)

Het aantal (online) aanvragen wordt gemonitord en gemeten via verschillende systemen, zoals Google Analytics en SiteImprove.

Het Jaarplan 2019 van de Visie op digitale dienstverlening is gedeeltelijk uitgevoerd, altijd met aandacht voor de meer traditionele kanalen. Klanten kunnen zoveel mogelijk diensten digitaal aanvragen en afhandelen.

  • We ontwikkelden een tiental nieuwe formulieren voor (gedeeltelijke) digitale afhandeling.
  • We zorgden voor (gedeeltelijke) implementatie van diverse (Europese) wetgeving. Zoals op het gebied van toegankelijkheid (zie ook Informatie&Automatisering), digitale inclusie, privacy en veiligheid in relatie tot digitale dienstverlening.
  • We hielden gebruikerstesten met gebruikers met een beperking.
  • We benutten de ingezette meetinstrumenten om het gebruik van en de tevredenheid over digitale dienstverlening te monitoren . Verbeteringen voeren we continu door, we ontvingen circa 5.000 reacties.
  • We hebben WhatsApp als volwaardig kanaal ingericht, maar in december offline moeten plaatsen vanwege gewijzigd beleid voor overheden bij Facebook.
  • We leverden een nieuwe app op voor meldingen openbare ruimte (Fixi).
  • We werkten samen met het Taalhuis voor ondersteuning van minder digitaal vaardigen.
  • We realiseerden een SMS-dienst om inwoners (bij enkele producten) te informeren over de beschikbaarheid van de aangevraagde producten.

Dereguleren: zo min mogelijk regels maar met behoud van duurzaamheid, veiligheid en rechtmatigheid.
(uit Beleidsakkoord: 'Verbinden met daadkracht')

Geen

-

-

Na de herziening van de APV (november 2018) is in 2019 een aanvang gemaakt met het kritisch tegen het licht houden van beleidsregels en processen. Zowel voor evenementen als voor horeca zijn beleidsregels vastgesteld.
Het melden/aanvragen van diverse (APV-) activiteiten is vereenvoudigd of voortaan vergunningsvrij. Aanvraagformulieren zijn verder gedigitaliseerd.

Best behoudt als zelfstandige gemeente voldoende bestuurskracht voor de maatschappelijke opgaven waar wij voor komen te staan.

Geen

-

-

Bestuurlijke Toekomst-visie gemeente Best, 2017
Aanname: de genoemde activiteiten zijn nodig om krachtig in te spelen op onze maatschappelijke opgaven.

  • Wij hebben de Samenwerkingsagenda 2018-2025 van het Stedelijk Gebied Eindhoven in uitvoering.
  • Wij hebben ons in de regionale besluitvorming over het Samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 en werkprogramma MRE 2020 gevoegd en zijn kritisch maar meewerkend. We hebben tegen de begroting MRE 2020 gestemd.
  • Wij dragen de bestuurlijke toekomstvisie van Best uit aan de diverse regionale overlegtafels.
  • We zijn in gesprek met gelijkwaardige buurgemeenten, waaronder Veldhoven, Oirschot en Son en Breugel, over verregaande samenwerking.
  • We hebben ons georiënteerd op de wijze van samenwerking met de gemeente Eindhoven bij de realisatie van de Brainport Industries Campus, waarbij ook de optie van een grenscorrectie ter plaatse van het Bestse grondgebied ten zuiden van de A58 wordt onderzocht. Voorlopig hebben wij geen aanleiding gekregen deze grenscorrectie in gang te zetten.
Deze pagina is gebouwd op 05/30/2020 09:37:39 met de export van 05/30/2020 09:36:39