Beleid Onderwijs
Wat wilden we bereiken? | Effect indicator | Streven | Resultaat over 2019 | Bron | Wat hebben we daarvoor gedaan in 2019? |
Jongeren zijn minimaal in het bezit van een startkwalificatie (Europese 'Lissabon doelstelling') | % van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) in een kalenderjaar dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. | <1,5 % in schooljaar 2019 | 2019 : 1,4% | DUO | In het kader van de Leerplichtwet zijn huisbezoeken afgelegd bij jongeren die thuis zitten en deze jongeren zijn:
In het schooljaar 2018 - 2019 is aan vijf jongeren een ontheffing van de leerplicht verleend op grond van artikel 5a Leerplichtwet (psychische/medische gronden). Vier van deze jongeren zijn permanent ontheven van de leerplicht en een tijdelijk. In het kader van het tegengaan van voortijdig schoolverlaten werkten we het programma Aanval op schooluitval 2016-2020 verder uit. Door het versterken van een effectieve ketenaanpak, een goede samenwerking met korte lijnen en door een sluitende aanpak voor kwetsbare jongeren in te richten. Ten aanzien van internationalisering van het onderwijs is het visiedocument Internationalisering onderwijs in Brainport vastgesteld. Dit wordt vanaf 2020 in de praktijk gebracht zodat binnen vijf jaar alle Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs, mbo-scholen en kinderopvangorganisaties internationalisering hebben ingebed in hun beleid. |
aantal thuiszitters Verplichte indicator: Relatief verzuim per 1.000 leerlingen | < 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in 2019 | 2019 : PO 0, VO 0 2019 : 0,45 2019 : 9,0 | Registratie leerplicht DUO DUO | ||
Alle doelgroepkinderen krijgen een goede aansluiting tussen voor- en vroegschoolse educatie en primair onderwijs (LEA 2014-2019) | % doelgroepkinderen in een VVE-programma | 90% van de doelgroepkinderen neemt in 2019 deel aan een programma voor- en vroegschoolse educatie | 2019 : 94% | Jaarlijkse evaluatie VVE | Om de doelstelling te behalen is een VVE-programma van vijf uur per week voor niet doelgroepkinderen en van tien uur per week voor doelgroepkinderen aangeboden en gesubsidieerd. Hiermee werden ouders gestimuleerd om hun kinderen een voorschoolse voorziening te laten bezoeken. We stelden nieuw beleid vast waarmee het aanbod in uren van het VVE-programma is uitgebreid, naar acht uur per week (niet doelgroepkinderen) en zestien uur per week (doelgroepkinderen). Dit beleid treedt in werking met ingang van 2020. Via inzet van de GGD hielden we toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. De resultaten maakten handhaven niet nodig. |
Verplichte indicator: | 2019 : DUO levert cijfers niet meer. | DUO | |||
Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening (Wet Passend Onderwijs) | % leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat | < 1 % in kalenderjaar 2019 | 2019 : 0,98% | SWV PO | Binnen het samenwerkingsverband zorgden de schoolbesturen voor een dekkend netwerk van ondersteuning, door de inrichting van:
Dit resulteerde in plaatsing van 23 leerlingen uit Best op het speciaal basisonderwijs onderverdeeld naar:
|
Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen (Integraal huisvestingsplan onderwijs 2018-2021) | We sloten een overeenkomst voor de bouw van een multifunctionele accommodatie in Dijkstraten. In deze accommodatie komen 22 koopappartementen en IKC Platijn. Voor de realisatie van IKC De Zevensprong is een projectopdracht vastgesteld. Deze opdracht werkten we uit in een projectplan. |