Jaarverslag 2019

Verkeer en openbare ruimte

Verkeer / Parkeren

Beleid Verkeer / Parkeren

Wat wilden we bereiken?

Effect indicator

Streven

Resultaat over 2019

Bron

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2019?

Het versterken van de bereikbaarheid van economische locaties en (woon)voorzieningen.
(Bron: Bestse mobiliteitsaanpak en concept beleidsakkoord 2018 - 2022)

Geen

-

-

Aanname: actief participeren in relevante overleggen leidt tot het gewenste maatschappelijk effect.

  • We participeerden actief in de overleggen met onder andere regio-gemeenten, MRE, provincie en Rijk over projecten. Voorbeelden zijn uitvoeringsprojecten uit de regionale Bereikbaarheidsagenda zoals de voorbereiding van de fietsroute Pendelweg en de realisatie van het laatste gedeelte van de Slowlane. Ook is geparticipeerd in het rijksproject InnovA58, waarbij de belangen van de Bestse samenleving ingebracht zijn.
  • Voor de realisatie van de Wegenstructuur Brainport Park (voorheen Challenge-ontsluiting) is actief geparticipeerd in het verkrijgen van de benodigde gronden. De gronden  binnen de gemeente Best zijn minnelijk verworven door de gemeente Eindhoven.
  • We startten samen met de vier aanliggende gemeenten met een voorontwerp voor de snelfietsroute Den Bosch - Eindhoven. Voor de snelfietsroute F58 langs het Wilhelminakanaal hebben de betrokken gemeenten uitgesproken samen de (on)mogelijkheden te verkennen.
  • Op de verkeersregelinstallaties op de Eindhovenseweg-Zuid heeft verkeerskundig beheer plaatsgevonden, waardoor deze verkeerslichten beter functioneren.
  • We vroegen krediet aan voor het onderzoek naar de transitie van het stationsgebied (zie programma 10).

Het leveren van een grotere bijdrage aan kwaliteit van de leefomgeving voor nu en in de toekomst.
(Bron: Bestse mobiliteitsaanpak)

Er is geen overkoepelende effect indicator voor de totale bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving.

Voor verkeersveiligheid wordt de provinciale doelstelling voor 0 verkeersdoden gevolgd.

-

0 verkeersdoden
(gegevens zijn beschikbaar in de jaarrekening 2020)

2019: 3 doden*
2018: 3 doden
2017: 3 doden
2016: 3 doden

*De cijfers over 2019 zijn niet definitief.

BLIQ - verkeersveiligheids-rapportage 2015 - 2018

  • Samen met partners zoals VVN Best en de Bestse scholen hebben we ingezet op gedragsbeïnvloeding om de verkeersveiligheid te bevorderen. Voorbeelden zijn de Dode Hoek-actie en een fietsverlichtingsactie.
  • De regionale politie voerde in Best snelheidscontroles uit. Zij zetten voornamelijk in op de Oude Rijksweg en Willem de Zwijgerweg. De gemeente communiceerde conform regionale afspraken over deze snelheidscontroles.
  • Bij basisscholen stellen we schoolzones in. De insteek is om elk jaar één schoolzone te realiseren. Hierbij kiezen we zoveel mogelijk voor werk-met-werk. In 2019 zijn geen nieuwe schoolzones toegevoegd.
  • Bij MIRT-trajecten (zoals InnovA58) zetten we in op het terugdringen van overlast van rijkswegen. Onder andere door het steunen van een motie van de gemeenteraad van Goirle. De stikstofcrisis zorgde voor een koerswijziging.

Het leveren van een bijdrage aan een toegankelijke omgeving voor iedereen.
(Bron: Bestse mobiliteitsaanpak)

Het aandeel toegankelijke bushalten in Best (uitgezonderd buurtbushalten).

90 % in 2019

2019: 77%
2018: 77%
2017: 77%
2016: 75%

Gemeente Best

Een bijdrage aan een toegankelijke omgeving nemen we mee in de reguliere werkzaamheden. Er zijn in 2019 geen nieuwe bushalten toegankelijk gemaakt. We besloten wel om de bushalte 'Wilhelminabrug' (gelegen aan de Kanaaldijk) niet toegankelijk te maken, omdat kosten en baten van deze maatregel te veel uiteen lopen.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2020 09:37:39 met de export van 05/30/2020 09:36:39