Jaarverslag 2019

Sociaal Domein

Wmo

Beleid WMO

Wat wilden we bereiken?

Effect indicator

Streven

Resultaat over 2019

Bron

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2019?

Een toegankelijke en dementievriendelijke gemeenschap (Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )
(is onderdeel van streven naar inclusieve samenleving: Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022)

Er is tevredenheid bij betrokkenen over de dementie vriendelijkheid.

Een dementievriendelijke gemeenschap waarin iedereen mee kan doen.

De deelnemers van het Platform Dementie zijn tevreden over de aanpak dementievriendelijke gemeente.

Deelnemers van het Platform Dementie

We voerden acties uit de nota Maatschappelijke ondersteuning & Zorg uit, waaronder:
In 2019 gaven we LEVBest opdracht tot het kartrekkerschap van de dementievriendelijke gemeente. Samen met het Platform Dementie zetten we in op acties die daaraan bijdragen. Het jaarplan 2019 was hierbij leidend. We ontplooiden initiatieven om participatie van mensen met dementie en hun mantelzorgers mogelijk te maken, boden trainingen aan voor vrijwilligers-organisaties en verenigingen en werkten aan deskundigheidsbevordering van de sociale basis. Ook werd een jaarplan voor 2020 opgesteld.

Een toegankelijke en dementievriendelijke gemeenschap (Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )
(is onderdeel van streven naar inclusieve samenleving: Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022)

% inwoners tussen de 18-65 dat aangeeft af en toe iets voor de buren te doen
(nieuwe indicator)

>80% in 2020

2020: -  
2016: 81%

2012: 80%

GGD volwassenenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

We voerden acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg uit, waaronder:
We zetten in op signalering wat er in de wijk leeft. We zorgden dat het voor inwoners duidelijk is waar zij terecht konden. Met vragen of signalen over bewoners waar zij zich zorgen over maken of waar ze iets (meer) voor wilden betekenen. Met het project Wilhelminadorp en Buurthuis Kadans maar ook de inloop in de Leemkuilenflats realiseerden partners een laagdrempelige inloop. Hierbij werkten meerdere Bestwijzer-organisaties samen.

Een gemeente waar het prettig ouder worden is (Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 ) (Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022; inclusieve samenleving)

% inwoners boven de 65 jaar dat eenzaam is

<45% in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020: -
2016: 53%
2012: 47%

GGD volwassenenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

We voerden acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg uit, waaronder:

  • We bleven communiceren over wat er allemaal al is in Best. Waar mensen terecht kunnen en wat men (op tijd) zelf kan doen. Hierbij legden we de koppeling met PleinBest. Op dit Digitale Platform richten we in samenwerking met organisaties uit Best de Sociale Kaart in. Daarnaast startten we een project om de website van Bestwijzer te vernieuwen. Ten slotte subsidieerden we de Seniorenraad om informatiebijeenkomsten over langer zelfstandig thuis wonen te organiseren.
  • We ondersteunden bestaande en nieuwe initiatieven in Best die bijdragen aan ontmoeting en/of het verminderen van eenzaamheid. Binnen de in 2019 vastgestelde ‘Nadere subsidieregeling voor cultuur, sport en recreatie, welzijn en gezondheid, ondernemersklimaat en duurzaamheid’ namen we een subsidiemogelijkheid op voor inwonersinitiatieven gericht op kwetsbare ouderen. Om initiatieven die bijvoorbeeld eenzaamheid tegengaan te stimuleren en te faciliteren.
  • Er is aandacht besteed aan de meldcode huiselijk geweld. Organisaties zijn zelf verantwoordelijk om de meldcode bij te houden.
  • De gemeente Best trekt de kar in de samenwerking van gemeenten in de regio Zuidoost Brabant en de verzekeraars. Er zijn gezamenlijk een aantal speerpunten (op regioniveau) geformuleerd voor de samenwerking met de verzekeraars.  
  • Begeleiding Wmo is geëvalueerd bij zorgaanbieders en klanten. Besloten is om de aanbesteding pas in 2021 uit te voeren. Dan weten we ook beter op welke manier de producten voor begeleiding aan moeten sluiten bij de producten voor beschermd wonen.

% inwoners boven de 65 jaar dat minder dan 5 jaar geleden slachtoffer is geweest van ouderenmishandeling in de thuissituatie (indicator 2016; in 2012 term huiselijk geweld)

<6% in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020: -
2016: 6%
2012: 3%

GGD volwassenenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

% inwoners boven de 65 jaar dat moeite heeft met het voeren van eigen regie over het eigen leven

<15% in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020: -
2016: 17%
2012: 15%

GGD volwassenenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

% wmo cliënten dat wist waar ze moest zijn met een hulpvraag

>80% in 2020 (gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020: -
2018: 75%
2016: 75%

Wmo cliëntervaringsonderzoek

Een samenleving waarin kwetsbare inwoners zo gezond mogelijk kunnen leven
(Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )

% inwoners van 65 jaar en ouder dat aangeeft te weinig te bewegen vanwege lichamelijke beperkingen (deze indicator is vervallen)

GGD-ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

We voerden acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg uit, waaronder:
De subsidie voor het aanbod valpreventie is structureel bij LEVBest ondergebracht.

Aantal ziekenhuisopnames door een valongeval van inwoners van 65 jaar en ouder in Best per 10.000 inwoners

< 146 in 2019

2019: 117
2018: -
2017: niet bekend
2016: niet bekend

waarstaatjegemeente.nl

Mantelzorgers voelen zich in staat om hun mantelzorgtaken uit te voeren
(Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )

 % mantelzorgers tussen de 18-65 jaar en ouder dan 65 jaar dat zwaar belast is

<12% in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020: -
2016: 23% (18-65 jaar) en 16% (>65 jaar)
2012: 12% (18-65 jaar) en 13% (> 65 jaar)-

GGD volwassenen en ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

  • We herzagen het beleid mantelzorgondersteuning en -waardering. We belegden de uitvoering van het mantelzorgcompliment, het registreren van mantelzorgers en het organiseren van activiteiten voor mantelzorgers bij het steunpunt mantelzorg. Dit steunpunt is onder gebracht bij LEVBest. LEVBest zocht met alle geregistreerde mantelzorgers contact om te vragen naar hun ondersteuningsbehoefte en informatie te geven over het ondersteuningsaanbod.
  • De LEVBest zette een wekelijkse inloop voor mantelzorgers op in buurthuis Kadans.
  • Samen met het netwerk mantelzorgondersteuning ontwikkelde het Steunpunt Mantelzorg een nieuwsbrief voor mantelzorgers.

Binnen de in 2019 vastgestelde ‘Nadere subsidieregeling voor cultuur, sport en recreatie, welzijn en gezondheid, ondernemersklimaat en duurzaamheid’ namen we een subsidiemogelijkheid op voor inwonersinitiatieven gericht op respijtzorg. Om initiatieven die mantelzorgers ontlasten te stimuleren en faciliteren.

Er blijft in Best een rijk vrijwilligersleven bestaan
(Nota maatschappelijke ondersteuning en zorg 2017 t/m 2020 )

% inwoners tussen de 18-65 jaar en boven de 65 jaar dat vrijwilligerswerk doet

>30% in 2020

(gegevens beschikbaar in programma-rekening 2020)

2020: -
2016: 32% (18-65 jaar) en 34% (>65 jaar)
2012:27% 18-65 jaar) en 30% (> 65 jaar)

GGD volwassenen en ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

We voerden acties uit de nota Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg uit, waaronder:

  • Het Steunpunt Vrijwilligerswerk zette in op het samenbrengen van de vrijwilligersorganisaties in het VOZ (Vrijwilligers Organisaties Zorg)-overleg.
  • LEVBest ontwikkelde de Vrijwilligersacademie met een aanbod aan trainingen en workshops voor vrijwilligers. Via het Steunpunt Vrijwilligerswerk en de Vacaturebank werden nieuwe vrijwilligers ondersteund.
  • Er werd geen apart waarderingsinstrument opgezet. Waardering is onderdeel van de Vrijwilligersacademie. In subsidies aan vrijwilligersorganisaties wordt de waardering van vrijwilligers ook financieel ondersteund.
  • Om initiatieven van inwoners te stimuleren en faciliteren namen we in de in 2019 vastgestelde ‘Nadere subsidieregeling voor cultuur, sport en recreatie, welzijn en gezondheid, ondernemersklimaat en duurzaamheid’ subsidiemogelijkheden op voor inwonersinitiatieven. Hiermee werd een eerste stap gezet om inwoners uit te dagen invulling te geven aan gemeentelijke taken in het kader van the Right to Challenge.

Er zijn en blijven voldoende geschikte
woningen voor
inwoners met een mobiliteitsbeperking
(nota Wonen en zorg)
(Beleidsakkoord 2018- inclusieve samenleving)

Tevredenheid over het aanbod van geschikte woningen en bekendheid met het belang van het zoeken van eigen oplossingen.

Er zijn voldoende woningen voor inwoners met een mobiliteitsbeperking respectievelijk geschikt te maken.

Er zijn signalen dat niet in de behoefte van inwoners met een mobiliteitsbeperking kan worden voorzien. Dit kan niet gekwantificeerd worden.  

Makelaars en woningcorporaties in Best en de Wmo klantmanagers

We voerden acties uit de nota Wonen en Zorg uit, waaronder:

  • Er is overleg geweest tussen de gemeente en de Seniorenraad over dit onderwerp. Dit heeft nog niet geleid tot specifieke acties.
  • We ontwikkelden een financieringsregeling voor levensloopbestendigheid (combinatie duurzaamheidslening en blijverslening). Deze is in 2019 door de raad vastgesteld.

Toename nieuwe woonzorginitiatieven, waarbij inwoners zelf het initiatief nemen
(nota Wonen en Zorg)

Aantal nieuwe woonzorginitiatieven

Er ontstaan meer woonzorginitiatieven, waarbij inwoners zelf het initiatief nemen

Geen concrete resultaten

Gemeentelijke administratie

Een aantal inwoners met plannen voor een nieuwe woonvorm hielpen we op weg. Dit deden we door hen van informatie te voorzien en in contact te brengen met de juiste partijen.

Er is goede passende, ondersteuning beschikbaar voor volwassen inwoners met een licht verstandelijke beperking
(nota Wonen en Zorg) (Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022; inclusieve samenleving)

Er zijn geen beschikbare indicatoren om dit specifiek voor deze doelgroep te meten, waardoor we vooralsnog afgaan op signalen dat het streven wel of niet behaald is.

Signalen van derden, waaronder het Ondersteuningsteam Bestwijzer, die we gebruiken om de ondersteuning zo nodig te verbeteren .

Samen met de regiogemeenten, is de tijdelijke 24-uurszorg van volwassen inwoners met een licht verstandelijke beperking verzorgd.

Er is een bestandscreening uitgevoerd bij een beperkt aantal casussen naar een mogelijk overlap tussen de Wmo en Participatiewet. Geconcludeerd is dat er geen sprake is van overlap.

Er is geen deskundigheidsbevordering georganiseerd voor professionals en vrijwilligers over de doelgroep inwoners met een licht verstandelijk beperking. Ook deden we geen onderzoek naar de wijze waarop deze doelgroep beter kan worden ondersteund.

Inwoners met een psychische aandoening kunnen geschikt wonen, leven en werken.
(nota Wonen en Zorg) (Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022; inclusieve samenleving)

Er zijn geen beschikbare indicatoren om dit specifiek voor deze doelgroep te meten, waardoor we vooralsnog afgaan op signalen dat het streven wel of niet behaald is.

Signalen van derden, waaronder het Ondersteuningsteam Bestwijzer, die we gebruiken om de ondersteuning zo nodig te verbeteren.

  • Aan de hand van een toekomstvisie en een meerjarig plan van aanpak werkten we regionaal en lokaal aan de transformatie en doordecentralisatie van beschermd wonen. Dit deden we samen met betrokken partijen zoals de beschermde woonvormen, belangenorganisaties, zorgaanbieders in Best en de regiogemeenten. Er is regelmatig overleg geweest over het proces van indiceren met de gemeente Eindhoven. Tijdens dit overleg is input gegeven over de vaststelling van de hoogte PGB.
  • We  hebben de inkoop van de Wmo - begeleiding voorbereid met ingang van 2021. In deze aanbesteding wordt een plusvariant opgenomen, zodat de instroom binnen de dure voorziening beschermd wonen vermindert. Hiermee gaven we uitvoering aan beheersmaatregeling B2.
  • In het kader van 'koers WSD' zijn, op basis van de screening van de bestanden van Wmo en Participatiewet, een aantal gezinnen geselecteerd en multidisciplinair besproken.
  • In samenwerking met de WSD is in 2019 voorbereid dat in 2020 een project wordt gestart om een aantal inwoners met een indicatie begeleiding te plaatsen bij een arbeidsmatige dagbesteding. We doen dit in het kader van de verlengde beheersmaatregel langere termijn A4.

Kwetsbare jongvolwassenen kunnen op termijn zelfstandig wonen

(nota Wonen en Zorg)
(Concept Beleidsakkoord 2018 - 2022: inclusieve samenleving)

  • De betreffende woonvorm is gerealiseerd
  • Signalen van derden

Voor kwetsbare jongvolwassen inwoners waarvoor de overstap naar een zelfstandig bestaan te groot is, maar die gezien de thuissituatie ook niet meer bij de ouders thuis begeleid kunnen worden, komt er een geschikte woonvorm beschikbaar. Zij werken toe naar zelfstandigheid, onder begeleiding.

De woonvorm is nog niet gerealiseerd.

Gemeentelijke administratie en signalen van derden zoals het Ondersteuningsteam Bestwijzer.

  • Dit onderwerp is onderdeel van de prestatieafspraken 2018 tot en met 2021 met de woningcorporaties. Dit heeft in de praktijk nog niet geleid tot realisatie van een woonvorm.
  • Binnen de inkoop van Wmo begeleiding maakten we afspraken over de begeleiding bij zelfstandig wonen.

Alle maatschappelijke effecten hierboven genoemd

  • In 2019 stuurden we actief op afschaling bij alle herindicaties begeleiding.
  • In 2019  startten we met een open inloop voor inwoners die ondersteuning nodig hebben. Dit deden we bij de Leemkuilenflats en in de Kadans in Wilhelminadorp.
  • Samen met (welzijns)partners zijn gesprekken gevoerd om een algemene voorziening voor lichte vormen van begeleiding op te zetten.
  • We voerden een procesevaluatie uit ten aanzien van de subsidietender preventief jeugdbeleid, die in 2018 is uitgezet.
Deze pagina is gebouwd op 05/30/2020 09:37:39 met de export van 05/30/2020 09:36:39