Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. De raad van Best heeft in de Bestuurlijke Toekomstvisie van Best een principiële voorkeur uitgesproken voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als primaire bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. In praktijk betekent dit dat de MRE zich, wat Best betreft, moet focussen op andere en een beperkter aantal onderwerpen dan in het verleden het geval was. Met het door het Algemeen Bestuur MRE vaststellen van het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 is dit, wat Best betreft, nog onvoldoende uit de verf gekomen. We voegen ons wel in die besluitvorming maar blijven meedenkend kritisch.
Gerealiseerd beleid verbonden partij
Het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 focust op 4 thema's: economie, mobiliteit, energietransitie en transitie van het landelijk gebied. Dit samenwerkingsakkoord vormt de basis voor de werkprogramma's en begrotingen van MRE.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2019 is € 158.000 bijgedragen aan het MRE (inclusief een voordelige afrekening van € 33.000 over 2018).
(bron: jaarrekening 2019 Best)Financiële risico's
In 2019 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 5,8 miljoen (31 december 2018 € 4,3 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2019 MRE)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 18,0 miljoen (31 december 2018 € 17,4 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2019 MRE)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2019 was € 1,0 miljoen (2018 € 1,0 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2019 MRE)
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Haaren, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
De WSD beschikt over de juiste expertise, instrumenten, het werkgeversnetwerk en de infrastructuur om inwoners met een arbeidsbeperking te begeleiden en toe te leiden naar vormen van werk en / of participatie op de arbeidsmarkt. Voorafgaand aan de invoering van de Participatiewet zijn door de gemeenten en het bestuur van WSD daarom enkele belangrijke besluiten genomen. Basis achter dit besluit was dat, ongeacht welk wettelijk kader dan ook, er altijd een doelgroep zal blijven die in meer of mindere mate ondersteuning nodig heeft naar werk en in werk. Daarom moest de kennis en infrastructuur van WSD behouden blijven, tenminste totdat de gemeenten een besluit hebben genomen over de toekomstige rol en positie van de WSD. Dit idee is uitgewerkt in het transitiearrangement dat door alle gemeenten wordt gehanteerd. Op basis van dit arrangement blijft de WSD de Wsw uitvoeren en ontvangt de bijbehorende (afnemende) rijksbudgetten. Daarnaast wordt de uitstroom uit de Wsw- gecompenseerd door instroom van kwetsbare inwoners uit de Participatiewet.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Koers WSD
Het bestuur van de WSD heeft, met inachtneming van de door de raden ingediende zienswijzen, een richtinggevende koers voor de toekomst vastgesteld in het document "Gezamenlijk doorontwikkelen". Hiermee is de periode van experimenteren met de uiteenlopende uitvoeringsvarianten (de zogeheten prototypen) afgerond. De komende jaren staan in het teken van het in samenwerking met de gemeenten opzetten en uitvoeren van lokale plannen ten behoeve van de doorontwikkeling van de lokale infrastructuur, het opzetten van een WSD-breed expertisecentrum en het doorontwikkelen van de plusdiensten.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Het SW-budget dat de gemeente heeft ontvangen van het Rijk is € 3.321.195. Dit budget is volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de SW.
Financiering van de plaatsingen op basis van het transitiearrangement hebben plaatsgevonden door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk hebben we aanvullend individuele re-integratiediensten afgenomen. De gemeente heeft in 2019 € 17.959 aan bestuurskosten bijgedragen.Financiële risico's
In 2019 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.
Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 27,9 miljoen (31 december 2018 € 27,4 miljoen)
(Bron: voorlopige cijfers 2019 WSD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 5,5 miljoen (31 december 2018 € 5,8 miljoen).
(Bron: voorlopige cijfers 2019 WSD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2019 was € 2,6 miljoen (2018 € 3,0 miljoen).
(Bron: voorlopige cijfers 2019 WSD) - Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
VRBZO optimaliseert haar rendement met de juiste samenwerkingsverbanden en schaalgrootte. Uitgangspunt is de schaalgrootte van de regio Zuidoost-Brabant. VRBZO werkt primair samen met GGD Brabant-Zuidoost, Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) en de politie-eenheid Oost-Brabant. Stip op de horizon is een (deels) geïntegreerde organisatie van brandweer en gezondheid (GGD) en een sterke inbedding van de gemeentelijke processen rond rampenbestrijding en crisisbeheersing. VRBZO streeft hierbij naar shared services. Om de capaciteit en continuïteit van incidentbestrijding, crisisbeheersing en risicobeheersing te verstevigen, wordt de samenwerking met Veiligheidsregio’s Brabant-Noord (VRBN) en Midden- en West-Brabant (MWB) geïntensiveerd. Samenwerking met VRBN ligt voor hand; de regionale politie eenheid Oost-Brabant is territoriaal gelijk met de regio’s Zuidoost-Brabant en Brabant-Noord.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Eén meldkamer voor Oost-BrabantDe meldkamers van de ambulancezorg, de brandweer en het operationeel centrum van de politie verhuisden op 9 april 2019 naar het vernieuwde pand aan de Gruttostraat in Den Bosch. Op 16 mei was de officiële opening.
Verhuizing naar Den Bosch
Meldkamer Oost-Brabant is de 2de meldkamer die is aangesloten op de landelijke (technische) infrastructuur voor het meldkamernetwerk. Hiermee loopt Meldkamer Oost-Brabant voorop, de meldkamers in heel Nederland worden nu klaargemaakt voor de toekomst.Rampenoefening Full Skill
Vliegtuig met 100 inzittenden neergestort
Op 13 april hielden we de rampenoefening Full Skill op en vlak bij Luchthaven Eindhoven. Deze oefening gaf een realistisch beeld van een vliegtuigcrash, waarbij doden en gewonden vielen. Het was een grote regionale rampenoefening waar zo’n 1000 mensen aan meededen, voor en achter de schermen.
Bij de veiligheid in onze regio zijn veel partijen betrokken. VRBZO heeft deze oefening zorgvuldig voorbereid, samen met partners als gemeente Eindhoven, Eindhoven Airport, Koninklijke Luchtmacht, Koninklijke Marechaussee, Bevolkingszorg, Regionale Ambulancevoorziening, GHOR, ziekenhuizen en de politie.Tijdens de oefening konden alle partijen zo realistisch mogelijk oefenen. Niet alleen werd het Crisisbeheersplan Luchthaven Eindhoven getoetst, maar er kwamen tijdens de oefening dilemma’s aan bod die men ook tijdens een echte inzet kan tegenkomen. Door die dilemma’s werden de partners in veiligheid uitgedaagd om samen te werken.
Wat te doen bij een griepcrisis?
Ieder jaar ligt het gevaar van een griepepidemie op de loer. Tijdens de griepepidemie van 2017-2018 bleek dat grieppatiënten die niet thuis verzorgd konden worden, onnodig ziekenhuisbedden bezet hielden. Daardoor kwam de reguliere zorg in het gedrang.Cohortverpleging
Grieppatiënten aan hun lot overlaten is uiteraard geen optie. Daarom hebben we na de griepepidemie bekeken hoe de zorgsector het probleem kan vermijden. We vonden de oplossing in cohortverpleging: er wordt een locatie ingericht waar tijdens de piek van een griepcrisis maximaal 20 à 23 grieppatiënten uit de regio terecht kunnen. Deze patiënten hebben geen ziekenhuiszorg nodig, maar ze kunnen door gebrek aan thuis- of mantelzorg ook niet thuis verzorgd worden. Door cohortverpleging wordt het probleem in de zorgsector een stuk kleiner.LCMS-GZ
Dit jaar hebben de geneeskundige netwerkwerkpartners in Brabant hard gewerkt aan het project ‘Informatiemanagement in de acute zorgketen’. Initiatiefnemers en kartrekkers zijn de GHOR-regio’s Brabant Midden-West-Noord en Brabant-Zuidoost, samen met het Netwerk Acute Zorg Brabant (NAZB). Met als belangrijkste doel goede besluitvorming in de acute zorgketen tijdens crises te versnellen.
Op 6 juni was het zover, het informatiesysteem ‘LCMS-GZ’ ging live. Met dit systeem is het mogelijk om in de hele provincie, 24 uur per dag, een actueel en volledig geneeskundig situatiebeeld te creëren en te delen tijdens een ramp of crisis.
Eerste ervaringen
Samen met de partners die zijn aangesloten op LCMS-GZ is ondertussen ervaring opgedaan met het systeem. LCMS-GZ is al verschillende keren ingezet, zowel tijdens oefeningen als bij reële inzetten (zoals tijdens de marathon in Eindhoven). Hierbij functioneerde het systeem naar wens.Voorbereidingen nieuw crisisplan
We werken aan het nieuwe Crisisplan 2020. In een crisisplan staat wie wat doet tijdens een ramp of crisis. Het doel van het nieuwe crisisplan is de crisisorganisatie zo inrichten, dat deze aansluit op de visie op Crisisbeheersing die in 2018 werd vastgesteld.
Testfase
Net voor de zomer spraken we met crisisfunctionarissen over de plannen. Vanaf november en doorlopend in 2020 vertalen we het theoretische model naar de praktijk. Dat geeft ons informatie en inzicht in de werking: komt die overeen met onze verwachting? Daarbij gaan niet over een nacht ijs; we testen in 4 testseries van ongeveer 4 dagen. Collega's van Veiligheidsregio Brabant-Noord helpen ons daarbij. Eind 2019 vond in Zuidoost-Brabant de 1ste testserie plaats. De 2de serie staat gepland voor begin 2020.
Verdere traject
Aan de hand van de testresultaten maken we samen met Veiligheidsregio Brabant-Noord de vervolgstappen concreet. Als de resultaten positief zijn, staat de 2de helft van 2020 in het teken van een nieuw vast te stellen crisisplan. Dan gaan we de nieuwe crisisorganisatie beschrijven en leveren we een implementatieplan op.Storm 4 en 5 juni
Op dinsdag 4 juni werd in de loop van de dag code oranje afgekondigd. Brabant ging een heftige stormnacht tegemoet: in totaal kwamen er in 15 uur tijd maar liefst 696 meldingen binnen bij de meldkamer en werd gewerkt vanuit de procedure ‘Extreem weer'.
Extreem weer
De procedure ‘Extreem weer’ betekent onder andere dat er extra centralisten opkomen op de meldkamer Brandweer. De brandweerposten in de regio zorgen ervoor dat ze allemaal bezet zijn, zodat meldingen zo snel en goed mogelijk aangenomen en verwerkt kunnen worden. Meldingen met een hoge prioriteit krijgen natuurlijk voorrang.Voorbereidingen Omgevingswet:
we hebben de risico’s in beeldVRBZO wil de gemeenten zo goed mogelijk adviseren over veiligheid. Dit is belangrijk, omdat iedere gemeente de komende jaren werkt aan een Omgevingsvisie en vervolgens een Omgevingsplan. Om goed te kunnen adviseren, moeten we de risico’s voor iedere gemeente in onze regio kennen. Het gaat dan om de volgende risico’s:
- spoor, snelweg, buisleidingen
- bedrijven met gevaarlijke stoffen
- bluswatervoorzieningen
- gebouwen en gebieden
met verminderd zelfredzame personen - windturbines
- hoogspanningslijnen
- luchtvaart
- natuurbrandrisico’s
Risico’s letterlijk in beeld
Met een (digitale) kaart die geografische informatie laat zien (een zogenaamde ‘Geoviewer’) brengen we die risico’s in beeld. Gemeenten kunnen op die manier zien met welke risico’s ze rekening moeten houden. Bijvoorbeeld wanneer ze plannen maken voor een nieuwe woonwijk, er een bouw- of evenementenvergunning wordt aangevraagd of als er een bestemmingsplan gewijzigd moet worden. Daarbij adviseren wij hoe zo’n initiatief zo veilig mogelijk gerealiseerd kan worden.
Reanimaties door de brandweer
Sinds oktober 2018 is reanimeren een basistaak van de brandweer. Dit naast de al georganiseerde taken bij reanimatie teams brandweer of first responders. Als op de meldkamer blijkt dat het te lang gaat duren voordat er een ambulance ter plaatse is, worden nu basis brandweereenheden opgeroepen voor een reanimatie. Terugkijkend kunnen we zeggen dat deze extra taak zeker een succes is. Er zijn meerdere succesvolle inzetten geweest. In de periode oktober 2018 tot oktober 2019 waren er 217 meldingen waarbij de brandweer 96 keer heeft deelgenomen aan de reanimatie. 12 keer waren we als eerste hulpverleningsdienst ter plaatse. Bij de andere meldingen waren omstanders, burgerhulpverleners of de politie al gestart met reanimeren, maar heeft de brandweer wel ondersteund. Over het verdere vervolg van de medische behandeling hebben we om privacyredenen geen informatie.Haal meer uit je leven: word brandweervrijwilliger!
Met deze slogan startte op maandag 28 oktober de 1ste regionale wervingscampagne voor brandweervrijwilligers. 6 weken lang is de vrijwillige brandweer via onder andere sociale media, weekbladen en reclameborden onder de aandacht gebracht, in geheel nieuwe stijl. Vrijwilligers Steffie Kuijken, Jarno Schepers en Pieter Hooijen waren het gezicht van de campagne, die erg succesvol was.De campagne in een aantal cijfers:
- Er hebben zich 69 nieuwe vrijwilligers aangemeld, waarvan 56 mannen en 13 vrouwen.
- Meer dan 2500 unieke bezoekers hebben de nieuwe website jouwbrandweer.nl bezocht.
- De portretfilm over brandweervrouw Steffie in de aankondiging op LinkedIn is ruim 7.000 keer bekeken.
Vervoer gevaarlijke stoffen per spoor?
Heb de risico’s door!
De kans op ongelukken op het spoor is erg klein. Maar als er iets gebeurt, kan dit een grote impact hebben. Het is belangrijk dat mensen die aan het spoor wonen, werken, studeren of langdurig verblijven, weten wat ze moeten doen als er een ongeluk gebeurt. Hiermee vergroten ze hun zelfredzaamheid.
Samen met een aantal spoorgemeenten in Zuidoost-Brabant is er een risicocommunicatiestrategie ontwikkeld. Van half mei tot half juni is de campagne ‘Vervoer gevaarlijke stoffen per spoor? Heb de risico’s door!’ uitgerold door de deelnemende gemeenten.
Campagne
Inwoners binnen 200 meter van het spoor ontvingen een informatiekaart, waarop we verwezen naar de website www.ophetjuistespoor.nl. Op deze site is ook een video-animatie te zien. Ook zetten we de socialemediakanalen van de deelnemende gemeenten in om mensen te informeren over de risico’s.Brandveilig Leven
Ook dit jaar zijn er door VRBZO verschillende producten ontwikkeld en activiteiten georganiseerd om mensen bewuster te maken van de brandveiligheid van de eigen woonomgeving. Hieronder 2 voorbeelden:
Cursus Brandveilig Leven voor collega’s
Als je bij een veiligheidsregio werkt, gaan mensen ervan uit dat je vragen kunt beantwoorden over hoe je brandveilig kunt leven. Daarom heeft een aantal veiligheidsregio’s samen een landelijke cursus ontwikkeld. De cursus maakt collega’s van brandweer en veiligheidsregio wegwijs in de basiskennis van Brandveilig Leven.
VRBZO is hiervoor de landelijke pilotregio. Onze collega’s kregen de kans om de cursus mee te ontwikkelen. De training, die bestond uit theorie en praktijkopdrachten, is door zowel repressieve als niet-repressieve collega’s doorlopen.
Welzijnsorganisaties en (maatschappelijke) instellingen in actie voor Brandveilig Leven
De grootste zorg die Brandveilig Leven voor de toekomst heeft, is brandveiligheid in relatie tot kwetsbare thuiswonende mensen. Om deze doelgroep beter te kunnen bereiken, hebben de 3 Brabantse veiligheidsregio’s een programma ontwikkeld: Ambassadeur Brandveilig Leven.
Het programma is gericht op medewerkers van (maatschappelijke) instellingen en welzijnsorganisaties. Zij hebben invloed op kwetsbare thuiswonenden en kunnen ons als ambassadeurs helpen (brand)risico’s aan te pakken en weg te nemen.Campagne
‘Blijf uit de rook’Een brand is altijd spannend. Veel mensen gaan kijken als er ergens brand uitbreekt. De kans dat ze in de rook staan is groot. Met de campagne ‘Blijf uit de rook’ maken we inwoners van Zuidoost-Brabant bewust van de gevaren van rook. Want rook is altijd ongezond, schone rook bestaat niet.
Verspreiding
De campagne begon in oktober, in de Brabant Veilig Week. Om inwoners in Zuidoost-Brabant te bereiken, hebben we de socialemediakanalen van de brandweer, de website www.blijfuitderook.nl en advertenties in huis-aan-huisbladen ingezet. De 21 gemeenten in onze regio vroegen we om onze berichten op de sociale media te delen en via hun eigen kanalen aandacht te vragen voor de campagne.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
In 2019 is € 1.283.000 bijgedragen aan de VRBZO. Deze bijdrage is inclusief een afrekening over 2018 van € 22.480.
(bron: jaarrekening 2019 )Financiële risico's:
In 2019 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.
Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 bedraagt € 6,9 miljoen (31 december 2018 € 7,4 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2019 VRBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 39,5 miljoen (31 december 2018 € 42,8 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2019 VRBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2019 was € 0,6 miljoen (2018 € 0,8 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2019 VRBZO) - Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Voor de GGD zijn de afspraken die in 2016 en 2017 gemaakt zijn tussen de vier grote gemeenschappelijke regelingen (4 GR'en) en onze gemeenten wat betreft de planning en control kaderstellend. Het algemeen Bestuur heeft deze uitgangspunten bekrachtigd. Deze zijn leidend ook voor deze jaarverslaglegging.
In 2018 heeft het algemeen bestuur van de GGD Brabant Zuidoost (GGD) een bestuursopdracht aan de directeur van de GGD gegeven om te komen tot een stabiele en wendbare organisatie. Deze bestuursopdracht is uitgewerkt. In augustus 2019 heeft het algemeen bestuur van de GGD daarmee ingestemd. De uitwerking van de bestuursopdracht heeft twee belangrijke onderdelen: het verbeteren van de bedrijfsvoering van de GGD en de integratie van de jeugdgezondheidszorg 0-4 (JGZ) binnen de GGD. In Best heeft een groot deel van de besluitvorming hierover plaatsgevonden in 2019. De belangrijkste punten waarover is besloten zijn:- Er is een principebesluit genomen om de JGZ 0-4 als gemeenschappelijke taak bij de GGD onder te brengen per 1 januari 2021;
- De berekening van de inwonersbijdrage voor de uitvoering van het programma publieke gezondheid wordt aangepast: Vanaf 2021 wordt rekening gehouden met mutaties in inwonersaantallen.
- In 2020 wordt een eenmalige kapitaalinjectie aan de GGD verstrekt van 1 euro per inwoner opdat de GGD zijn organisatie en bedrijfsvoering kan verbeteren.
- De besluitvorming over het flexibel budget wordt na drie jaar bij het algemeen bestuur van de GGD belegd.
Concreet was er in Best in 2019 vanuit de GGD extra aandacht voor de thema’s:
- Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisies en omgevingsplannen van gemeenten.
- Extra inzet van gezondheidspreventie voor vluchtelingen.
- Extra bekendheid geven aan het begrip positieve gezondheid.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2019 is € 537.111 betaald voor de gemeenschappelijke taken die de GGD voor ons uitvoert. Dit is inclusief een vergoeding van de huurkosten voor Best Wijzer van € 30.709.
(bron: jaarrekening 2019 )Financiële risico's:
In 2019 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 2,9 miljoen (31 december 2018 € 2,8 miljoen) .(bron: voorlopige jaarrekening 2019 GGD)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 13,3 miljoen (31 december 2018 € 12,7 miljoen).(bron: voorlopige jaarrekening 2019 GGD)
Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2019 was € 213.000 (in 2018 -/- € 16.000)(bron: voorlopige jaarrekening 2019 GGD)
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op deze (milieu)vergunningen en handhaving te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.
Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Gemeente Best heeft zoals alle deelnemers voor 2019 een individueel werkprogramma aan de ODZOB opgedragen. De ODZOB heeft dit overeenkomstig uitgevoerd en over de uitvoering van dit werkprogramma en de daarin opgenomen VTH-taken een inhoudelijke jaarverslag opgesteld. De belangrijkste/ opvallendste punten daarin zijn:
- Agrarische vergunningen; In 2019 hebben meerdere ontwikkelingen invloed gehad op het aantal procedures. Zo loopt er het Brabanbrede ITV-project (intensivering Toezicht Veehouderij) en de verordening natuurbescherming. Het eindigen van de Stoppersregeling in het kader van de ammoniakwetgeving per 1 januari 2020 heeft nieuwe aanvragen en meldingen tot gevolg gehad. Ook de uitspraak over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) heeft effect gehad.
- Industriële vergunningen; We zagen in 2019 over het algemeen een toename van het aantal meldingen voor gesloten bodemenergiesystemen op basis van het Besluit lozen buiten inrichtingen. Deze toename is te verklaren doordat nieuwbouwwoningen aardgasloos worden gebouwd en omdat bestaande woningen vaker een bodemenergiesysteem krijgen.
- Toezicht op de industriële sector; In 2019 zijn diverse brancheprojecten uitgevoerd. De projecten komen voort uit de
risicoprioritering van het Regionaal Operationeel Kader Milieutoezicht (ROK) en handhaving. Het gaat om de projecten Risicorelevante bedrijven, Vuurwerk, Bouwnijverheid, Stookinstallaties en Transportbedrijven.
- Ontwikkelingen transitie veehouderij; Verschillende ontwikkelingen, zoals een versnelling van de transitie van de veehouderij, de Stoppersregeling en de rijksregeling Warme Sanering Varkenshouderij, leidden tot een grote hoeveelheid extra VTH-taken voorODZOB en gemeenten. Reden voor de 3 Brabantse omgevingsdiensten om samen met de provincie een ambtelijke en bestuurlijke Taskforce op te richten. De Taskforce heeft in oktober 2019 een rapport met maatregelen opgeleverd waar het Algemeen Bestuur van de ODZOB mee heeft ingestemd. Het implementeren daarvanmaakt dat de extra VTH-taken op een adequate wijze kunnen worden afgehandeld in 2020.
- PFAS; PFAS is een verzamelnaam voor door de mens gemaakte stoffen die van nature niet in het milieu voorkomen. Voorbeelden zijn GenX, PFOA en PFOS. Deze stoffen zitten in de bodem, in bagger en in het oppervlaktewater. Het ministerie van I&W stelde in juli tijdelijke achtergrondwaarden voor deze stoffen vast. Deze waren zo laag dat het grondverzet voor een groot deel tot stilstand kwam. In Brabant hebben gemeenten en de omgevingsdiensten samengewerkt zodat lokale achtergrondwaarden voor PFAS van de boven- en ondergrond zijn bepaald. Daardoor is er meer ruimte ontstaan om grondverzet te laten plaatsvinden.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De totale bijdrage in 2019 is € 516.000.Financiële risico's:
In 2019 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.Eig en vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2019 bedroeg € 2,4 miljoen (per 31 december 2018 € 1,5 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2019 ODZOB)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 3,4 miljoen (31 december 2018 € 4,3 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2019 ODZOB)Financieel resultaat
Het resultaat over 2019 was € 0,9 miljoen (in 2018 € 0)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2019 ODZOB)
Vennootschappen en corporaties
- Vennootschappen en corporaties Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Hiermee levert de gemeente een bijdrage aan de (regionale) doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het kader van het uitvoeringsprogramma Brainport 2020: excelleren als Europese toptechnologieregio. Het hogere doel hierbij was het verbeteren van de concurrentiekracht en het verkrijgen van concurrentievoordelen ('competitive advantages') van onze regio, een en ander in het licht van de doelstellingen die zijn geformuleerd in programma 4, Economische Zaken.Op 30 mei 2016 heeft de raad van Best besloten ook in 2017-2020 (financieel) te blijven participeren in de vennootschap en de bijdrage bovendien te intensiveren. Hiermee kan Brainport Development uitvoering geven aan de herijkte strategie 'Brainport Next Generation' en het meerjarenplan 2017-2020.
Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
De strategie voor Brainport is geactualiseerd en is bekend als "Brainport Next Generation". Kort gezegd komt de herijkte strategie neer op het inzetten op zes maatschappelijke thema’s (de ‘Grand Challenges’) die een extra impuls kunnen geven als ‘driver’ van economische groei in Brainport. De thema’s zijn: ‘Health’, ‘Mobility’, ‘Energy’, ‘Food’, ‘Safety & security’ en ‘Inclusive society’. Toptechnologie is daarbij geen doel op zich meer, maar een middel om in te spelen op deze Grand Challenges en zo ook economische voorspoed te bewerkstelligen.Deze strategie vormt de basis van de jaarplannen van de vennootschap. In het jaarplan 2019 is veel aandacht uitgegaan naar de uitwerking van de afspraken van de Regiodeal Brainport Eindhoven (korte termijn), alsmede bij het verzilveren van het meerjarig commitment dat Rijk, provincie Noord-Brabant en regio zijn overeengekomen in de Brainport Nationale Actieagenda (middellange en lange termijn).
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage in 2019 aan de vennootschap was € 180.000, en, via de MRE inwonersbijdrage € 73.117.
Het maatschappelijk kapitaal bedroeg per 31 december 2016 € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: jaarrekening 2019)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2019 € 3,2 miljoen (per 31 december 2018 € 3,2 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2019Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 2,1 miljoen (31 december 2018 € 2,8 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2019Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2019 € 15.000 (in 2018 € 0).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2019 - Vennootschappen en corporaties N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen voor het maatschappelijk belang. Vanuit haar kernwaarden betrouwbaar, duurzaam en professioneel, draagt de bank als betrokken partner duurzaam bij aan het laag houden van de maatschappelijke voorzieningen voor de burger.Een betrokken partner zijn, maakt deel uit van de identiteit van de bank. Als sectorbank, opgericht door de Nederlandse overheden, realiseert zij voor haar klanten oplossingen voor financieringsvraagstukken. Deze achtergrond is bepalend voor de missie en de financiele dienstverlening van de bank. Substantiele marktaandelen en partnerschap met de klant vragen om sectorkennis en een individuele benadering.
De missie van de bank vormt de kern van het duurzaam ondernemen door BNG. Continuiteit in het realiseren van de maatschappelijke waarde wordt verzekerd door het realiseren van de volgende strategische doelstellingen: substantiele marktaandelen in de Nederlandse publieke sector en het semipublieke domein en – tegelijkertijd – een redelijk rendement voor de aandeelhouders.
Op langere termijn houdt de bank rekening met een verschuiving van kredietverlening direct aan overheden naar financiering van projecten waarbij de overheid betrokken is, zoals publiek-private samenwerking, bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur en duurzame energie. Daarnaast verwacht de bank dat een deel van de kredietvraag van de corporaties buiten de werkingssfeer van de overheidsachtervang zal gaan plaatsvinden, zoals ook het geval is in de zorgsector.
(bron: jaarverslag 2019 BNG Bank NV)
Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In 2019 is een dividenduitkering van € 70.025 ontvangen.
(bron: jaarrekening 2019)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 4.887miljoen (31-12-2018 € 4.991 miljoen).
((bron: jaarverslag 2019 BNG Bank NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 144.802 miljoen (31 december 2018 € 132.518 miljoen).(bron: jaarverslag 2019 BNG Bank NV)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2019 een nettowinst na belastingen van € 163 miljoen (€ 337 miljoen over 2018).
(bron: jaarverslag 2019 BNG Bank NV) - Vennootschappen en corporaties Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De klanten continue voorzien van zuiver en veilig drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
De zorg voor het milieu, waaruit we de grondstof voor ons product putten, staat bij ons hoog in het vaandel. We streven naar een duurzame watervoorziening, nu en in de toekomst. We volgen bij al onze activiteiten de ontwikkelingen in de maatschappij. Om onze doelstellingen te realiseren, werken we klantgericht, kostenbewust en met actieve zorg voor onze omgeving. Dit doen we zoveel mogelijk in afstemming en samenwerking met andere organisaties.
(Bron: jaarverslag 2018 Brabant Water N.V.)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen*
Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 636 miljoen (per 31 december 2017 € 609 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2018 Brabant Water N.V.)Vreemd vermogen*
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 457 miljoen (per 31 december 2017 € 439 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2018 Brabant Water N.V.)Financieel resultaat*
Het resultaat na belastingen was in 2018 € 26,8 miljoen (in 2017 € 31,1 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2018 Brabant Water N.V.)* Van Brabant Water N.V. komt het jaarverslag pas beschikbaar na afronding van onze jaarrekening. Om deze reden worden in deze jaarrekening de financiële gegevens van verslagjaar 2018 opgenomen.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (VHHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Het beleid ‘Aanpak voorkomen escalatie’ is ingebed in onze gemeente. We hebben de adviesrol van het Z&VHH daarbij gebruikt.
In 2019 zijn er 3 zorgcasussen neergelegd bij het zorg en veiligheidshuis voor procesregie.
En 4 medewerkers hebben de training informatieverwerking volgens AVG gevolgd.Financieel belang
In 2019 is € 7.060 bijgedragen aan de VHHBZO.
(Bron: jaarrekening 2019)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 bedraagt € 110.000 (per 31 december 2018: €36.000).
(Bron: concept-jaarrekening 2019 VHHBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 bedraagt € 195.000 (per 31 december 2018: € 57.000).
(Bron: concept-jaarrekening 2019 VHHBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2019 was € 75.000 nadelig (in 2018 € 22.000 nadelig).
(Bron: jaarrekening 2019 VHHBZO)